• LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • YouTube Social  Icon

Det er gratis at ringe eller skrive ;-)

Jeg hører meget gerne fra dig:

Tlf: 26 45 26 45

Email: info@vinderteamet.dk

 

 

CVR: 34 82 81 72

© 2018 by Vinderteamet.dk

Du kan også skrive via denne kontaktformular

Søg
  • Victor Feddersen

Sådan nedtrapper vi medarbejderkonflikterne

Hvis vi ønsker færre medarbejderkonflikter på arbejdspladsen, så lad os erstatte de dyre konfliktkurser med tydelig ledelse, der skaber klarhed om mål og retning.



De fleste danskere kender til ’Guldfireren’, som jeg var en del af i 16 år, og de fleste forbinder også vores verdensmesterskaber og OL-triumfer med et velsmurt og succesfuldt team. Men de færreste er klar over, hvordan en lurende konflikt mellem de fire besætningsmedlemmer i båden – inklusive mig selv – kunne have sat en brat stopper for det hele! Og netop den historie, mener jeg erhvervslivet kan lære en masse af.


Det kræver selvfølgelig en uddybning. Tilbage i 1994 lagde vi i teamet en målsætning for, hvordan vi to år senere skulle ende øverst på skamlen til OL i Atlanta. Planen var ligetil: I 1994 skulle vi vinde VM, så vi fik en sejrsoplevelse til et mesterskab, i 1995 skulle vi kvalificere os til OL, og i 1996 skulle vi så slå alle konkurrenter og ende med olympisk guld. Men problemet var bare, at vi i teamet på intet tidspunkt fik talt med hinanden om, hvordan vi i 1995 skulle kvalificere os til OL.

To af bådens besætningsmedlemmer ville kvalificere sig ved at nå finalen ved VM året før, som gav direkte adgang, jeg havde selv en indre målsætning om maksimalt at ende to sekunder fra vinderen i finalen ved dette VM, og det sidste teammedlem gik benhårdt efter at vinde VM i 1995 for på denne måde kvalificere sig til OL og i øvrigt forsvare verdensmesterskabet fra 1994.


Målsætninger bliver selvfølgeligheder

Det hele endte lykkeligt med en OL-guldmedalje i Atlanta 1996, men de forskellige opfattelser af vores vej dertil skabte så store problemer, at vi undervejs var på koalitionskurs. Og netop her mener jeg, der er noget at hente for alle typer af teams på alle typer arbejdspladser.

I Danmark har vi en stor tradition for at sende vores medarbejdere på dyre kurser i konflikthåndtering, så vi kan lære dem at samarbejde bedre – især med de kolleger, der ikke ligner dem selv. Men spørger du mig, er det mange gange det et helt forkert sted at sætte ind, for konflikter på arbejdspladsen handler oftere om, at vi som medarbejdere har vidt forskellige opfattelser af målet og formålet med det arbejder, vi foretager os.


Som pædagoger i børnehaven er det kimen til store konflikter, hvis vi fx ikke har samme opfattelse af, hvori den gode forældrekontakt består. I salgsorganisationen kan det skabe store frustrationer, hvis vi som medarbejdere har forskellige opfattelser af, hvordan vi bedst indfrier de fælles salgsmål, og i projektgruppen opstår der hurtigt konflikter, hvis ikke der er enighed om formålet bag de fælles indsatser.


En undersøgelse foretaget af FOA viser (2017), at 27 procent af foreningens medlemmer månedligt – eller oftere – oplever skænderier og konflikter på arbejdspladsen. Indenfor det seneste år har 70 procent af medlemmerne været udsat for konflikter eller skænderier.


God ledelse – færre medarbejderkonflikter

Min påstand er, at langt størstedelen af de medarbejdere, vi i dag vil kategorisere som ’konfliktoptrappere’ ville ikke være det, hvis de havde en ledelse, som tydeligt og motiverende kommunikerede virksomhedens formål og mål. Forstår medarbejderne, hvad der forventes af dem og hvorfor, bliver det nemlig langt nemmere at acceptere og anerkende forskellighederne i teamet samt at trives i travlhed.


Uden et tydeligt kommunikeret mål og et klart formål ender man som virksomheden meget nemt med en konfliktkultur, hvor stress er en klar slagside, fordi de færreste medarbejdere kan håndtere en hverdag, hvor konflikter er noget, som ramler ind i hverdagen hver eneste måned.

Så derfor kære ledelse: Få erstattet eller i hvert fald suppleret de dyre konfliktkurser til medarbejderne med tydelig kommunikation om formål og mål for organisationen.